Změna otevírací doby studia: Po-Pá 14:00 - 17:30 , So 9:00-12:00 . Dále umožňujeme návštěvu studia po tel. domluvě v jakémkoliv čase mimo otevírací dobu.

Vliv osvětlení na Vaše zdraví

Osvětlení v práci, doma či v jiných uměle osvětlených prostorech ve kterých trávíte čas, má vliv na Vaše tělesné procesy, psychickou pohodu a může ovlivnit i kvalitu spánku.

Předem si musíme zdůraznit, že jakákoliv přesnější práce, popř. čtení knih, časopisů nebo hraní dětí v málo osvětleném prostoru, zatěžuje Váš zrak a budete dříve unaveni. Proto je důležité prostory jako dětský pokoj, kuchyňská linka, pracovní stůl, dílnu a kancelář osvítit dostatečným světelným zdrojem. Dále je zde velmi důležité brát ohledy na teplotu chromatičnosti světelného zdroje.

Co dělá studená bílá tj. světelné zdroje s vyšším podílem modré složky s Vašim zdravím?

Modrá složka světelného záření je zachycována na sítnici oka tzv. gangliovými buňkami, ty jsou považovány za hlavní čidla našich biologických hodin. V přírodě jsme zvyklí na malý podíl modré složky ráno a večer. Proto je vhodné vyvarovat se osvětlení studenou bílou v prostorech, ve kterých pobýváme ve večerních a ranních hodinách tj. obytné prostory  (ložnice, obývací pokoj, dětský pokoj aj.). Studená bílá slouží jako stimulant k vyššímu výkonu a patří pouze na osvětlení pracovních ploch popř. koupelnového zrcadla. Budete-li vystavování nepravidelně v noci silnému studenému světlu, můžete své tělo vystresovat a rozhodit spánkový a celkový biologický rytmus. Tento problém může u citlivých lidí vyvolávat zdravotní a spánkové problémy. Předejít mu můžeme správným osvětlením.

Ke kolizi mezi zdravím a vhodným osvětlením dochází často v práci při nočních směnách. I tam bychom se měli vyhnout osvětlení studené bílé a zvolit neutrální bílou, která člověka dostatečně stimuluje. Zároveň ale neovlivňuje biologický a spánkový rytmus. Doporučujeme teplotu v oblasti 4200 K. 

Jednoduše řečeno, abychom vyvrátili mýty o škodlivosti LED žárovek a LED zdrojů - kvalitní LED světelné zdroje mají nulovou složku UV záření a vhodným použitím umělého osvětlení nedochází k poškození zdraví, ani narušení biorytmu lidského organismu. Naopak v severních zemí, kde bývá nedostatek přirozeného světla se využívá intenzivní krátkodobé osvětlení ke stimulaci organismu a vede k lepší psychické a fyzické pohodě v průběhu dne. Také existují materiály pojednávající o léčbě intenzivním osvětlením pacientů s různými psychickými nemocemi.

 

DSC_0721